Manufaktura Rosenthal szybko zdobyła uznanie i rozrosła się do rozmiarów dużego przedsiębiorstwa. Chociaż w czasie wojny została zamknięta, w 1950 roku wróciła do rodziny Rosenthal i ponownie rozpoczęła produkcję. Manufaktura działa do dzisiaj, a porcelana tej marki jest niezwykle popularna wśród koneserów antyków. Dlaczego uwielbiamy produkty Rosenthal i co stoi za jego sukcesem?

Co zdecydowało o sukcesie marki Rosenthal?

XIX wiek przyniósł ogromny rozwój przemysłu. To w tamtym czasie zaczęła rozkwitać masowa produkcja przedmiotów, które dzięki temu stały się bardziej dostępne i jednocześnie mniej doskonałe. Fabryczne przedmioty powstawały szybciej, taniej i w większych ilościach, ale często odstawały walorami estetycznymi od swoich rzemieślniczych wersji. Nie inaczej sprawy miały się z porcelaną. Manufaktura Rosenthala nie uciekała się od zdobyczy technologicznych, ale jednocześnie działała w duchu angielskiego Ruchu Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł – Arts & Crafts – przenosiła sztukę do codziennego życia. Jej założyciel, Philipp Rosenthala doskonale rozumiał, że droga do sukcesu wiedzie poprzez stworzenie doskonałego mariażu: współczesnych możliwości oraz nienagannej, często nawiązującej do minionych stylów, estetyki. Z tego względu Philipp:

  • wsparł projekt założenia Państwowej Szkoły Produkcji Porcelany
  • założył Dział Artystyczny przy fabryce w Selb
  • współpracował przy tworzeniu porcelany ze znanymi artystami

Serwis kawowy Rosenthal

Serwis kawowy Rosenthal

Z czego słynie Rosenthal?

Philipp Rosenthal miał doskonałą intuicję, jeśli chodzi o tworzenie porcelany. Wypuszczał zarówno serwisy historyzowane, np. inspirowane rokoko, stylem secesyjnym, jak i figurki Art Deco. Chętnie współpracował też z ówczesnymi artystami. Jednak za kultowe uznaje się przede wszystkim dwa serwisy:

  • Biała Maria, wyróżniająca się klasycznymi formami i minimalizmem oraz ponadczasową elegancją
  • Sanssouci Gold – pozłacany serwis o wyjątkowym kolorze kości słoniowej

Patera Rosenthal

Fot. Patera Rosenthal

Na czym polegał geniusz Rosenthala?

Philipp Rosenthal rozumiał modę, dlatego np. na fali popularności porcelany francuskiej tworzył kolekcje w tym stylu: m.in. serwis Pompadour. Podążanie za modą jednak mu nie wystarczyło: Philipp, dzięki współpracy z artystami, sam zaczął kreować trendy, np. wypuszczając na rynek serwis Donatello czy wyżej wspomnianą Marię. To co dla nas dzisiaj wydaje się oczywiste, czyli dbanie o rozpoznawalność własnej marki, w czasach Rosenthala było innowacją. Jednak jako genialny biznesmen, Philipp zdecydował się na sygnowanie produktów własnym nazwiskiem.

950 zł Figurka Rosenthal

Fot. Figurka Rosenthal

Więcej o porcelanie Rosenthal w artykule: 130 lat barwnej historii Rosenthal

Der Online-Shop antykikoneser.pl verwendet „Cookies”, um Dienste und anonyme Statistiken bereitzustellen. Durch die Verwendung stimmen Sie zu, „Cookies” auf Ihrem Gerät zu speichern. Sie können Ihre Einwilligung widerrufen, indem Sie Ihre Browsereinstellungen ändern.

Akzeptieren Mehr Informationen