W artykule Bauhaus – styl bez stylu? dowiedzieliśmy nieco o kontekście historycznym, który miał duży wpływ na narodziny i rozwój szkoły Bauhaus. Początkowo zmiany polityczne zachodzące w Niemczech (zjednoczenia landów) sprzyjały ideom, które doprowadziły do powstania Bauhausu. Niestety z czasem w kraju zaczęły budzić się nacjonalistyczne nastroje, co ostatecznie doprowadziło do zamknięcia szkoły, a tym samym uniemożliwiało zmaterializowania większości jej projektów i założeń. Tym razem przyjrzymy się właśnie tym ideom i cechom stylu Bauhaus.

Bohaterowie Bauhausu – innowacyjni i empatyczni

Szkołę Bauhaus zasiliło wielu znakomitych artystów, np. propagator konstruktywizmu László Moholy-Nagy, malarz Paul Klee, twórca abstrakcyjny Lyonel Feininger, czy malarz i grafik Wassily Kandinsky. Jednak człowiekiem, który miał największy wpływ na Bauhaus, był Walter Gropius. To on postulował tworzenie architektury i sztuki wolnej „od kłamliwych fasad i sztuczek”, organicznej, czystej, pasującej do nowej, zrewolucjonizowanej technologicznie rzeczywistości. Gropius dążył do zerwania z sentymentalną estetyką, pustą ornamentyką. Jego zdaniem funkcje i konstrukcje (budynków, przedmiotów) powinny determinować ich wygląd, stąd tak powszechne w Bauhaus kąty proste czy geometryczne bryły.

waltergropius

Fot. Walter Gropius

Teorie Bauhausu nie obejmowały jedynie innowacyjnych koncepcji sztuki i architektury. Gropius uważał, że architekt powinien poczuwać się do odpowiedzialności społecznej i tworzyć projekty łatwe w budowie i tanie – co było niezwykle istotne w trudnej sytuacji ekonomicznej, w jakiej znaleźli się Niemcy po I wojnie światowej. Efektem takiego myślenie było zaprojektowanie przez Gropiusa dwóch tanich osiedli i branie udziału w budowie jednego z nich – przeznaczonego dla pracowników fabryki Siemens.

Bauhaus podbija świat

Paradoksalnie niesprzyjające nastroje społeczeństwa niemieckiego i dojście do władzy nazistów pomogły Bauhausowi zyskać rozgłos na świecie. Założyciele szkoły – Walter Gropius i Ludwig Mies van der Rohe, wyjechali do Chicago. Gropius podjął pracę jako wykładowca (na wielu uczelniach), gdzie zaszczepiał swoje idee chłonnym wiedzy i kreatywnym studentom. Rohe zajął się projektowaniem wieżowców – które do dzisiaj uważane są za ikony współczesnej architektury, a tym samym Bauhausu.

biale-miasto

Fot. Białe Miasto

Część profesorów Bauhaus trafiło do Izraela, gdzie powstało pierwsze i jak dotąd jedyne osiedle zaprojektowane w pełni w duchu Bauhaus – Białe Miasto. Zespół miejski Białego Miasta został umieszczony na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Bauhaus dzieli, Bauhaus integruje

Twórcy Bauhausu pragnęli łączyć architekturę ze sztuką i czynić je dostępne dla wszystkich. W związku z tym promowali używanie tanich i umożliwiających szybkie budownictwo prefabrykatów. Kluczowa była dla nich funkcjonalność i konstrukcja. Zerwali z tradycyjnym budownictwem i ornamentyką, ponieważ tworzyli budowle i sztukę egalitarną, uniwersalną, a tym samym międzynarodową. To innowacyjne podejście dla jednych stało się ikoną nowoczesności, wysmakowanej estetyki i wyznacznikiem idealnego kierunku, w którym powinna podążać architektura i sztuka. Inni krytykowali Bauhaus za zbytni liberalizm, płytkość wyrażoną zerwaniem z „korzeniami”, globalizm, a także monotonię form.

wiezowiec

Fot. Wieżowiec w Chicago 

Mimo ogromnych kontrowersji, to właśnie rozwiązania w duchu Bauhausu okazały się najlepsze, kiedy Europa musiała odbudować miasta zniszczone wojną. Tanie, uniwersalne budownictwo zastąpiło wielkie gmachy i kamienice. Bauhaus ocalał także w postaci strzelistych, przeszklonych wieżowców. To również Bauhaus leży u podstaw oszczędnej, prostej i funkcjonalnej współczesnej architektury.

Online shop antykikoneser.pl uses „cookies” to provide services and anonymous statistics. By using it, you agree to save „cookies” on your device. You can withdraw your consent by changing your browser settings.

Accept More informations