Wg naszego subiektywnego przewodnika Wielka Brytania słynie ze stylu wiktoriańskiego. Z kolei Włochy kojarzone są z epoką renesansu. Dla Francji najbardziej charakterystyczny okazał się styl empire. A co z Polską, Niemcami i Belgią? Zapraszamy do lektury:

Belgia i Holandia

Naszym zdaniem najbardziej charakterystyczny dla Belgii i zarazem Holandii jest styl flamandzki. Narodził się w okresie baroku na terenie dzisiejszej Belgii. Czym różnił się od wówczas panującej epoki?

2741dfb51c5a8ec048435b133d22f7ca-300x300

Źródło zdjęcia: pinterest.com

Styl flamandzki to mieszanka gotyku, renesansu, baroku i rokoko. Antyki w tym duchu charakteryzuje piękna snycerka. We współczesnym wydaniu sty flamandzki przypomina nieco miks przepychu pałacowego ze skandynawskim minimalizmem. Z jednej strony jest elegancki i dekoracyjny. Z drugiej przełamuje go surowość i minimalizm, widoczny np. w patynach, przetarciach czy oszczędności dodatków.

Więcej o stylu flamandzkim można przeczytać w artykule: Styl flamandzki, czyli pałacowy przepych z elementami wiejskimi

Niemcy i Austria

Najpopularniejszym stylem Niemiec i Austrii bez wątpienia jest Biedermeier. Styl ten szybko zyskał popularność w innych krajach europejskich. Nadal jest bardzo lubiany w Polsce.

01aeab2ed819a2dd7e47f7c7956fdc63

Fot. Sofa w stylu biedermeier

Antyki Biedermeier to synonim wygody, praktyczności i trwałości. Zostały stworzone z myślą o mieszczanach, więc zamiast królewskiego przepychu, prezentują klasyczne formy i oszczędne dekoracje. Ich największą ozdobą są okleiny, np. w postaci forniru czeczotkowego.

Więcej o stylu biedermeier można przeczytać w artykule: Antyki w stylu Biedermeier – co warto o nich wiedzieć?

Polska

Wśród stylów, które pasują do Polski, wymienić można choćby styl dworkowy (szlachecki) czy wiejski oraz style regionalne, np. zakopiański. Jednak w naszej ocenie najbardziej charakterystyczne meble w stylu polskim, to te które powstały w latach 50. i 60. ubiegłego wieku. I chociaż niektórym trudno w to uwierzyć, to właśnie w okresie PRL-u polskie wzornictwo przemysłowe przeżywało prawdziwy rozkwit.

Meble, które przez wiele lat były kojarzone z nudną praktycznością, dzisiaj zyskują miano designerskich perełek. Wszak Polacy w okresie PRL-u tworzyli przedmioty niebywale innowacyjne, a przy okazji wyróżniające się nowoczesnym wzornictwem. Współcześnie choćby słynne fotele Chierowskiego 366 czy fotel RM58 autorstwa Modzelewskiego uważane są za klasykę polskiego designu. Coraz więcej osób zwraca się w kierunku polskiego wzornictwa, a PRL-owskie meble, niegdyś wyrzucane na śmietnik, dzisiaj są dosłownie z tych śmietników wygrzebywane i przez koneserów traktowane jak prawdziwe zdobycze.