Tomas Chippendale to jeden z najsławniejszych ebenistów. Jego projekty są tak ekscentryczne i niebanalne, że kojarzą i znają je nawet osoby nie interesujące się na co dzień meblarstwem. A co z innymi artystami-stolarzami? Dzisiaj przedstawię sylwetki kilku genialnych ebenistów, którzy podnieśli tworzenie mebli do rangi sztuki i projektowali (a niejednokrotnie także tworzyli) prawdziwe użytkowe arcydzieła.
William Moore
Ten ebenista tworzący w XVIII wieku szkolił się w Mayhew & Ince. Warsztat spółki mieścił się w Soho – dzielnicy Londynu. Antyki z Mayhew & Ince były bardzo stylowe, często zdobiła je markieteria.
Po zakończeniu nauki w spółce Mayhew & Ince William przeniósł się do Dublina i tam tworzył, a następnie sprzedawał swoje dzieła. Antyki Williama Moora wyróżniały eleganckie, smukłe, faliste kształty, jasne kolory oraz dopracowana w najmniejszym szczególe ornamentyka. Do tworzenia swoich mebli Moor wykorzystywał egzotyczne gatunki drzew, takie jak sykomora czy satynowiec, a także np. drewno jaworowe.
David Roentgen
Zdolności rzemieślnicze zdobywał pod okiem ojca – Abrahama Roentgena, sławnego i cenionego ebenisty. W początkowej fazie tworzył w stylu rokoko, z czasem skierował się ku neoklasycyzmowi. Antyki, które projektował i konstruował w duchu neoklasycyzmu, odznaczały się harmonią, minimalizmem i stylowymi zdobieniami – głównie markieterią. Lubił wszelkie nowinki techniczne i mechanizmy – zresztą właśnie nowatorskie i zaskakujące mechanizmy, skrytki i automatyczne przyciski wyróżniały jego antyki.
Swoim życiorysem mógłby obdzielić kilku sławnych ludzi: jest uważany za prekursora neoklasycyzmu, stworzył bardzo dobrze prosperujący warsztat, który był ważnym ośrodkiem artystycznego meblarstwa, w ramach swojej manufaktury wykształcił wielu rzemieślników, a ponadto został mianowany nadwornym ebenistą Fryderyka Wilhelma.
Jean François Oeben
Niemiecki ebenista, który tworzył w Luwrze w okresie panowania Ludwika XV. Otrzymał tytuł królewskiego ebenisty.
Oeben pobierał lekcje rzemiosła u słynnego Charles’a André Boulle – uznawanego za mistrza w dziedzinie intarsji. Antyki wykonane przez Jean François Oeben’a wyróżniała kunsztowna, szczegółowa i jednocześnie wyważona (wręcz delikatna jak na ówczesne trendy) ornamentyka.
Jednak to co szczególnie uwielbiał Jean, to nie zdobienia, a tajemnicze i innowacyjne jak na tamte czasy mechanizmy. Śmiało można powiedzieć, że tworzone przez niego antyki były piękne, a zarazem tajemnicze, pełne zamków, skrytek i nietypowych rozwiązań.
Najsłynniejszym dziełem Oeben’a było biurko dla Ludwika XV – z żaluzjowym system zamykania blatu. Nie zdążył jednak dokończyć swego dzieła, ponieważ zmarł. Biurko ostatecznie ukończył jego uczeń.
Pierre Langlois
Tworzył w XVIII wieku. Pochodził z Francji, ale tworzył w Anglii w Tottenham Court Road. Można nazwać go mistrzem kabinetów, które kunsztownie zdobił ornamentyką nawiązującą do sztuki japońskiej. Posługiwał się przede wszystkim techniką markieterii. Antyki tworzone Przez Langloisa stylem przypominały meble francuskie.
Related articles
Ostatnie wpisy
- Styl Eastlake - czym charakteryzują się meble w tej stylistyce? 16/10/2024
- Jakie są style nóg stołów? Poznaj je bliżej 16/10/2024
- Jak rozpoznać antyk i odróżnić go od imitacji? 23/09/2024
- Odnowienie antyków: jak przeprowadzić konserwację bez utraty wartości? 23/09/2024
- Wiele odsłon stylu angielskiego 30/08/2024