Gdyby ktoś kilka lat temu zapytał mnie Czym są antyki?, zapewne powiedziałabym, że to takie stare, cenne meble. Dzisiaj, obok mebli, jednym tchem wymieniłabym także porcelanę. W poniższym wpisie przyjrzymy się historii porcelany i to nie jakiejś zwykłej porcelany, a białego złota Philippa Rosenthala.
Biznesmen z wrażliwością artysty
Życie Philippa Rosenthala od najmłodszych lat kręciło się wokół porcelany. Był synem hurtownika porcelany, a w wieku 18 lat wyjechał do Ameryki, gdzie zajął się jej handlem. Po powrocie do Niemiec (w 1879 roku), w Zamku Erkersreuth założył własną malarnie porcelany. Żyłka do prowadzenia biznesu (zapewne zaszczepiona w Rosenthalu już w dzieciństwie), doświadczenie zdobyte w Ameryce, a także niebywała intuicja, w krótkim czasie pozwoliły odnieść Philippowi ogromny sukces. Firma błyskawicznie się rozrosła, a już 10 lat później Rosenthal założył w Selb własną fabrykę porcelany Philipp Rosenthal & Co.
W czym tkwił sekret sukcesu Rosenthala? Philipp wiedział, że przedmioty użytkowe mogą być jednocześnie dziełami sztuki. Produkowana przez niego porcelana była nie tylko perfekcyjne wykonana, wyjątkowa ładna, ale też modna. Rosenthal pragnął również, by jego produkty były dostępne dla zwykłych ludzi.
Trudno wyobrazić sobie co jeszcze mógłby osiągnąć Rosenthal, gdyby do władzy nie doszedł Hitler. Z powodu swojego żydowskiego pochodzenia, Philipp został odsunięty od własnego biznesu, a kiedy zmarł, firma wpadła w ręce nazistów. Co ciekawe, legenda marki Rosenthal nie zgasła i naziści czerpali duże zyski z importu pożądanej na całym świecie porcelany. Po zakończeniu wojny, w 1950 roku, marka Rosenthal wróciła we właściwe ręce przejął ją syn Philippa, Philip Rosenthal, który po tacie odziedziczył nie tylko imię (z tym, że z jednym p na końcu), ale także zmysł estetyczny, zamiłowanie do sztuki, a także biznesową intuicję.
Porcelana inna niż wszystkie
Dlaczego marka Rosenthala do dzisiaj uznawana jest za legendarną, współcześnie jej wyroby nadal świetnie się sprzedają, a antyczna porcelana sygnowana logo Rosenthal jest pożądana przez kolekcjonerów? Zarówno Philipp jak i jego syn Philip, chcieli by ich porcelana osiągnęła status sztuki użytkowej. Doskonale wiedzieli jak trafiać w gusta klientów i jak dobierać projektantów. To nie przypadek, że produkty marki Rosenthal projektowali prawdziwi artyści, tacy jak Henry Moore, Salvador Dali czy HAP Grieshaber. Marka współpracowała też z domem mody Versace czy z ikoną wzornictwa Philippem Starckiem.
Kultowe produkty Rosenthal
Sukcesy sprzedażowe Rosenthala zapoczątkowała popielniczka z malarni. Pozornie zwykła biała porcelana z napisem Miejsce odpoczynku dla zapalonego cygara podbiła serca klientów, co miało istotne znaczenie dla dynamicznego rozwoju firmy.
Kolejnym wielkim osiągnięciem okazała się Biała Maria, serwis dedykowany drugiej żonie Philippa. W skład serwisu wchodzą talerze, filiżanki, dzbanki, patery, cukiernice, wazy, salaterki, miseczki, a także wazony czy świeczniki. Serwis doczekał się wielu wersji (np. linii Sommerstrauss zdobionej kwiatami czy eleganckiej Maria Rosenkante blau). Komplet ukazał się też w edycji czarnej czy kryształowej.
Ostatnie wpisy
- Czym charakteryzują się meble w stylu Hepplewhite? 17/11/2024
- Vintage a antyk – jakie zachodzą pomiędzy nimi różnice? 17/11/2024
- Styl Eastlake - czym charakteryzują się meble w tej stylistyce? 16/10/2024
- Jakie są style nóg stołów? Poznaj je bliżej 16/10/2024
- Jak rozpoznać antyk i odróżnić go od imitacji? 23/09/2024