Manufaktura Rosenthal szybko zdobyła uznanie i rozrosła się do rozmiarów dużego przedsiębiorstwa. Chociaż w czasie wojny została zamknięta, w 1950 roku wróciła do rodziny Rosenthal i ponownie rozpoczęła produkcję. Manufaktura działa do dzisiaj, a porcelana tej marki jest niezwykle popularna wśród koneserów antyków. Dlaczego uwielbiamy produkty Rosenthal i co stoi za jego sukcesem?
Co zdecydowało o sukcesie marki Rosenthal?
XIX wiek przyniósł ogromny rozwój przemysłu. To w tamtym czasie zaczęła rozkwitać masowa produkcja przedmiotów, które dzięki temu stały się bardziej dostępne i jednocześnie mniej doskonałe. Fabryczne przedmioty powstawały szybciej, taniej i w większych ilościach, ale często odstawały walorami estetycznymi od swoich rzemieślniczych wersji. Nie inaczej sprawy miały się z porcelaną. Manufaktura Rosenthala nie uciekała się od zdobyczy technologicznych, ale jednocześnie działała w duchu angielskiego Ruchu Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł – Arts & Crafts – przenosiła sztukę do codziennego życia. Jej założyciel, Philipp Rosenthala doskonale rozumiał, że droga do sukcesu wiedzie poprzez stworzenie doskonałego mariażu: współczesnych możliwości oraz nienagannej, często nawiązującej do minionych stylów, estetyki. Z tego względu Philipp:
- wsparł projekt założenia Państwowej Szkoły Produkcji Porcelany
- założył Dział Artystyczny przy fabryce w Selb
- współpracował przy tworzeniu porcelany ze znanymi artystami
Serwis kawowy Rosenthal
Z czego słynie Rosenthal?
Philipp Rosenthal miał doskonałą intuicję, jeśli chodzi o tworzenie porcelany. Wypuszczał zarówno serwisy historyzowane, np. inspirowane rokoko, stylem secesyjnym, jak i figurki Art Deco. Chętnie współpracował też z ówczesnymi artystami. Jednak za kultowe uznaje się przede wszystkim dwa serwisy:
- Biała Maria, wyróżniająca się klasycznymi formami i minimalizmem oraz ponadczasową elegancją
- Sanssouci Gold – pozłacany serwis o wyjątkowym kolorze kości słoniowej
Fot. Patera Rosenthal
Na czym polegał geniusz Rosenthala?
Philipp Rosenthal rozumiał modę, dlatego np. na fali popularności porcelany francuskiej tworzył kolekcje w tym stylu: m.in. serwis Pompadour. Podążanie za modą jednak mu nie wystarczyło: Philipp, dzięki współpracy z artystami, sam zaczął kreować trendy, np. wypuszczając na rynek serwis Donatello czy wyżej wspomnianą Marię. To co dla nas dzisiaj wydaje się oczywiste, czyli dbanie o rozpoznawalność własnej marki, w czasach Rosenthala było innowacją. Jednak jako genialny biznesmen, Philipp zdecydował się na sygnowanie produktów własnym nazwiskiem.
Fot. Figurka Rosenthal
Więcej o porcelanie Rosenthal w artykule: 130 lat barwnej historii Rosenthal
Related articles
Ostatnie wpisy
- Styl Eastlake - czym charakteryzują się meble w tej stylistyce? 16/10/2024
- Jakie są style nóg stołów? Poznaj je bliżej 16/10/2024
- Jak rozpoznać antyk i odróżnić go od imitacji? 23/09/2024
- Odnowienie antyków: jak przeprowadzić konserwację bez utraty wartości? 23/09/2024
- Wiele odsłon stylu angielskiego 30/08/2024