Manufaktura Rosenthal szybko zdobyła uznanie i rozrosła się do rozmiarów dużego przedsiębiorstwa. Chociaż w czasie wojny została zamknięta, w 1950 roku wróciła do rodziny Rosenthal i ponownie rozpoczęła produkcję. Manufaktura działa do dzisiaj, a porcelana tej marki jest niezwykle popularna wśród koneserów antyków. Dlaczego uwielbiamy produkty Rosenthal i co stoi za jego sukcesem?

Co zdecydowało o sukcesie marki Rosenthal?

XIX wiek przyniósł ogromny rozwój przemysłu. To w tamtym czasie zaczęła rozkwitać masowa produkcja przedmiotów, które dzięki temu stały się bardziej dostępne i jednocześnie mniej doskonałe. Fabryczne przedmioty powstawały szybciej, taniej i w większych ilościach, ale często odstawały walorami estetycznymi od swoich rzemieślniczych wersji. Nie inaczej sprawy miały się z porcelaną. Manufaktura Rosenthala nie uciekała się od zdobyczy technologicznych, ale jednocześnie działała w duchu angielskiego Ruchu Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł Arts & Crafts przenosiła sztukę do codziennego życia. Jej założyciel, Philipp Rosenthala doskonale rozumiał, że droga do sukcesu wiedzie poprzez stworzenie doskonałego mariażu: współczesnych możliwości oraz nienagannej, często nawiązującej do minionych stylów, estetyki. Z tego względu Philipp:

  • wsparł projekt założenia Państwowej Szkoły Produkcji Porcelany
  • założył Dział Artystyczny przy fabryce w Selb
  • współpracował przy tworzeniu porcelany ze znanymi artystami

Serwis kawowy Rosenthal

Serwis kawowy Rosenthal

Z czego słynie Rosenthal?

Philipp Rosenthal miał doskonałą intuicję, jeśli chodzi o tworzenie porcelany. Wypuszczał zarówno serwisy historyzowane, np. inspirowane rokoko, stylem secesyjnym, jak i figurki Art Deco. Chętnie współpracował też z ówczesnymi artystami. Jednak za kultowe uznaje się przede wszystkim dwa serwisy:

  • Biała Maria, wyróżniająca się klasycznymi formami i minimalizmem oraz ponadczasową elegancją
  • Sanssouci Gold pozłacany serwis o wyjątkowym kolorze kości słoniowej

Patera Rosenthal

Fot. Patera Rosenthal

Na czym polegał geniusz Rosenthala?

Philipp Rosenthal rozumiał modę, dlatego np. na fali popularności porcelany francuskiej tworzył kolekcje w tym stylu: m.in. serwis Pompadour. Podążanie za modą jednak mu nie wystarczyło: Philipp, dzięki współpracy z artystami, sam zaczął kreować trendy, np. wypuszczając na rynek serwis Donatello czy wyżej wspomnianą Marię. To co dla nas dzisiaj wydaje się oczywiste, czyli dbanie o rozpoznawalność własnej marki, w czasach Rosenthala było innowacją. Jednak jako genialny biznesmen, Philipp zdecydował się na sygnowanie produktów własnym nazwiskiem.

950 zł Figurka Rosenthal

Fot. Figurka Rosenthal

Więcej o porcelanie Rosenthal w artykule: 130 lat barwnej historii Rosenthal